Menu Sluiten

Die ene “terug naar school” droom

Een droom voor wie net is afgestudeerd (of 50 jaar geleden)

school droom nachtmerrieJe wordt opgebeld door een oude docent van je vervolgopleiding of zelfs je middelbare school. Wat voor schooldiploma je ook hebt behaald en wat voor baan je ook op basis daarvan hebt gekregen, het is niet langer geldig. Er is namelijk gebleken dat je nog één bepaald verslag had moeten maken of nog een toets had moeten doen. Je moet terug naar school, voordat je praktisch weer verder mag met je leven.

Herkenbaar? Dit is een bekend, of eigenlijk meer berucht, scenario voor een droom die veel mensen van tijd tot tijd weet te teisteren. Het lijkt slapers te treffen ongeacht of ze nu net zijn afgestudeerd, of dat tientallen jaren geleden al hebben gedaan. Toen ik deze droom een keer bespreekbaar maakte, wilde de ironie zelfs dat een oud docent van mijzelf toegaf er regelmatig last van te hebben. In het vervelendste geval komt er vervolgens ook nog een deel waarin je weer in de schoolbanken zit als enige volwassene. Een beschamende ervaring. Waarom hebben zo veel mensen af en toe deze droom?

Wat is een droom?

Eén van de theorieën over de functie van dromen, is dat wij in onze dromen onze eerder opgedane ervaringen verwerken. Het is, volgens deze theorie, alsof wij onze emoties en gedachten over dingen die wij in het verleden hebben beleefd rangschikken en ordenen in ons hoofd. Een terugkerende droom zou dan betekenen dat iets ons nog altijd regelmatig blijft bezighouden. 

Onderwijs: het verschil tussen druk en motivatie

motiverende gespreksvoeringEr is niks mis mee om goed te willen presteren in het onderwijs, of om te willen dat je kind dat doet. Als echter veel mensen deze “nachtmerrie” kennen, dan geeft dat toch wel reden tot nadenken. Mogelijk ervaren veel leerlingen het alsof ze eerder onder druk lijken te staan dan te worden gemotiveerd om beter te presteren. Omdat toch velen bijna 20 jaar leerling of student zijn, is het niet verrassend dat de indruk hiervan diep van binnen een lange nasleep kan hebben.

Druk geeft stress en gebruikt in principe angst als middel om iemand beter te laten presteren. De vervelende droom dat je een heel oud verslag van vroeger nog niet af had, en alle gevolgen van dien, lijkt te willen suggereren dat iets als een verslag een soort “bedreiging” voor je vormde toen. Je kind of leerling beter laten presteren, kan ook met motivatie als middel. Bij motiverende gespreksvoering bespreek je iemands verbeterpunten als mogelijkheden. Je ontdekt de redenen waarom iemand zelf ook beter zou wil presteren in plaats van wat puur de omgeving van die persoon wil.

Daarnaast hebben we het altijd over voor een schooljaar zakken, falen voor een toets, en over hoger en lager onderwijs. We horen weinig over beter bij het ene type onderwijs passen dan bij het andere type, zodat je capaciteiten beter tot hun recht komen.

Iets om mee te nemen

We slaan deze motiverende benadering vaak over, omdat het bekend staat als een manier die meer tijd vergt en waarover meer moet worden nagedacht. Op dit moment is er nog steeds sprake van een hardnekkig lerarentekort. Wellicht is motiverend aansporen mede daardoor iets waar simpelweg te weinig ademruimte voor bestaat of waardoor dat onvoldoende wordt uitgediept. Gelukkig staan scholen er niet alleen voor en kunnen ouders hier ook iets in betekenen.

En als we ons allemaal naar elkaar wat meer motiverend en minder drukkend opstellen, hoe gaat dat er dan uitzien?

Wie weet dromen we dan hoe we de regenboog tegemoet huppelen.

En bij elk danspasje schiet een oud schoolverslag in de vorm van een mooie bloem uit de grond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *