Menu Sluiten

VR training binnen een hotel (claustrofobie)

Een VR training die nu in samenwerking met Vrendle in postproductie is, doet vooral beroep op de mate waarin iemand met claustrofobie problemen heeft met controleverlies.

Vertrouwen op hulp

De 360-graden video’s zijn allemaal opgenomen binnen Hotel NH Utrecht. Wij hebben besloten deze video’s in een hotel op te nemen, omdat er zich best veel onverwachte situaties kunnen voordoen dat een claustrofobisch gevoel kan teweeg brengen. Een hotel beschikt daarentegen wel over personeel. Deze VR training heeft als doel om je beter tegen claustrofobische situaties bestand te maken. Het helpt ook iemand om vertrouwen te leren hebben naar anderen wanneer je van hun hulp afhankelijk blijkt te zijn.

Een VR training binnen een gewone lift

Het gebruik maken van een lift is voor veel mensen met claustrofobie een uitdaging.VR training lift

Een reis in een lift duurt niet lang, maar het is klein, vaak zonder zicht op wat er zich buiten de lift gebeurt en het kan er druk in zijn. Dit alles gebeurt in een situatie waarin je eigenlijk volledig bent overgeleverd aan de werkzaamheid van de machine. Als de machine goed zijn werk doet, zal je gewoon de verdieping van je bestemming gebruiken. Maar wat gebeurt er als er een defect is? Liften die stilstaan komen immers wel voor. 

In deze VR training zal het echter niet zo’n vaart lopen. De video’s die wij in de liften van het hotel opnemen variëren van een rustige reis één enkele verdieping hoger, tot een drukke lift vanaf de begane grond naar de 20e verdieping. In alle gevallen werkt de lift naar behoren. Zij zijn ervoor bedoelt dat de gebruiker van het programma ervaart dat het ok is om erop te vertrouwen dat de dingen gaan zoals ze bedoelt zijn. Als je een lift in stapt, zal er niets anders gebeuren dan dat je simpelweg van één verdieping naar het andere wordt verplaatst voor jouw gemak.

"Wat als...?"

Maar wat als iets wel eens fout gaat? Dit is een vraag die veel mensen met claustrofobie kan plagen. Er bestaat immers de kleine kans dat onverwachts iets gebeurt, waardoor overgeleverd lijkt aan een onverwachtse, benauwde situatie. Wat als die lift een keer wel vast zit? Wij leven gelukkig in een samenleving waarin het nauwelijks is voor te stellen dat dit daadwerkelijk rationeel gezien een probleem vormt. Het is niet moeilijk om iemand te bereiken voor hulp en een technisch defect zal al gauw de aandacht van anderen trekken. Een fobie is helaas geen fobie als het geen irrationele basis had. Puur praktische redenen waarom er geen reden is voor angst, zijn over het algemeen niet genoeg om ervan af te komen.

Een VR training in een toiletruimte

VR training toiletruimteVirtual reality therapie kan iemand met claustrofobie echter wel helpen met het ervaren wat nu precies gebeurt wanneer je angst echt uitkomt. In VR voelt het immers veiliger om te beleven, want je weet dat het niet de werkelijkheid is. Wij hebben een VR training helpen ontwikkelen, waarin je op een openbaar toilet zit. Het slot werkt echter niet goed. Je krijgt de deur ineens niet van het slot en je weet niet wat er mis is mee is. Dat kan een benauwd gevoel geven; helemaal wanneer de tijd verstrijkt en de deur maar niet open gaat. Wat er uiteindelijk gebeurt is doodeenvoudig. Je krijgt het simpelweg voor elkaar om op de één of andere manier uiteindelijk toch de deur van het slot te krijgen. Dan verlaat je de ruimte om gewoon verder te gaan met je dag.

Deze video leert onder andere dat geduld loont. Het laat zien dat er zelfs in zo’n geval eigenlijk nog lang geen echte reden is voor paniek. Soms is gewoon even het één en ander uitproberen voldoende voor een uiteindelijke oplossing. De training heeft als doel dat je leert vertrouwen op je eigen mogelijkheden en om je niet te gauw machteloos te voelen.

Een VR training in een hotelkamer

VR training hotelkamerWat ook kan gebeuren, is dat je het helemaal niet voor elkaar krijgt om je zelfstandig uit een benarde situatie te bevrijden. Je bent dan overgeleverd aan de hulp van anderen. In deze VR training behandelen wij claustrofobie door de gebruiker te laten ervaren hoe het is om in een hotelkamer opgesloten te zitten. Ook hier gaat de deur niet open. Een hotelkamer is een plek die je zelf, op goed vertrouwen, hebt gekozen om een fijne vakantietijd in te beleven. Je zou niet moeten verwachten dat daar dan iets mee mis zou gaan.

In de video ben je in gezelschap van twee andere hotelgasten met wie je de kamer deelt. Ook zij schrikken van het feit dat de deur niet open te krijgen is. De manier waarop zij omgaan met de situatie verandert gedurende de tijd. Uiteindelijk komt iemand van het personeel de deur voor hen openen. De video geeft aan de gebruiker een ander soort training over claustrofobie. Het oefent met leren vertrouwen op de omgeving. Daarnaast kunnen behandelaar en cliënt met elkaar bespreken wat zij vinden van het gedrag van de anderen in de ruimte. Wat doen ze goed? Wat kon beter? Heeft hun gedrag invloed op hoe je je zelf voelt? Wat zou je tegen ze zeggen? Dit zijn voorbeelden van vragen die kunnen worden gesteld om de ervaring eens vanuit een ander perspectief te benaderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *